Taoïstische sekstechnieken voor de man

DAOÏSTISCHE SEKSTECHNIEKEN VOOR DE MAN;  VOORKOMEN VAN ZAADLOZINGEN

Vrijen is in de eerste plaats –  of dat zou het in elk geval moeten zijn – een uiting van liefde en genegenheid van twee geliefden voor elkaar. Zijn de geliefden op elkaar afgestemd, dan bereiken zij veelal alle twee een orgasme. Maar als bij een van de partners de lust overheerst, kan dit de ander belemmeren ook een orgasme te bereiken. Ook bepaalde gezondheidsklachten en trauma’s kunnen die verhinderen.

Bij de gezonde man gaat een orgasme gepaard met een zaadlozing. Voor hem is de  geslachtsgemeenschap een aanzienlijke fysieke inspanning en verliest tijdens het orgasme veel zaad en energie. Vaak valt de man daarna dan ook onmiddellijk in slaap.

Frequent zaadverlies leidt tot een dof gevoel in de onderrug; een teken dat de Nier-qi uitgeput raakt. In de TCM-theorie wordt de man geadviseerd zaadlozingen tot een minimum te beperken. Vooral voor mannen met een Nier-qi zwakte is het wijs dit te doen. Naarmate de man ouder wordt, is het verstandig de frequentie van zaadlozingen geleidelijk aan te laten afnemen. Na zijn zestigste levensjaar is het beter dat die nog maar zelden voorkomen.

Met Daoïstische sekstechnieken kan de man tijdens de geslachtsgemeenschap een zaadlozing voorkomen. Ook als hij masturbeert, kan hij deze toepassen. In het begin vraagt de toepassing veel aandacht maar zodra hij met de technieken vertrouwd is, wordt het voorkomen van een zaadlozing een natuurlijke reflex.
In de kern komen de Taoïstische sekstechnieken erop neer dat de man de loop van de qi-circulatie verandert in de Ren Mai op het moment dat hij een orgasme nadert. Dit is net vóór de zaadlozing.

In de TCM-boeken wordt de Ren Mai beschreven als een route die begint in het puntje van de tong van waaruit de qi onder het oppervlak van de huid naar beneden beweegt, de middenlijn van kin, keel, borst en buik volgt en eindigt in het perineum, in Huiyin (Ren Mai 1). De Ren Mai vormt samen met de Du Mai een energetisch circuit. Over het midden van de rug, nek en schedel beweegt de qi omhoog en over het midden aan de voorzijde omlaag.

De hedendaagse ‘officiële’ TCM-boeken over de meridiaanleer zijn grotendeels gebaseerd op de theorie van de twintig Meridianen. Na de Huang Di Nei Jing en de Nan Jing zijn er nog diverse andere boeken geschreven over het meridiaansysteem, de Jingluo. Het belangrijkste boek hierover is de Zhen Jiu Jia Yi Jing. Het werd geschreven door Huang Fu Mi 282 na Chr. Feitelijk is dit boek een bewerking van een drietal oudere boeken: de Huang Di Nei Jing, Nan Jing en Ming Tang Kong Xue Zhen Jiu Zhi Yao. Het laatste boek staat als bron vermeld in de Zhen Jiu Jia Yi Jing maar is tot op heden niet teruggevonden.
In de hedendaagse TCM-boeken zijn veel variaties tussen de verschillende bronteksten weggewerkt. Wellicht is dit gedaan ten behoeve van grootschalig en schematisch onderwijs. Om inzicht te krijgen in de Jingluo, is het daarom raadzaam de sensitiviteit zo te ontwikkelen dat die helder in het eigen lichaam wordt gevoeld.

In mijn ervaring volgt de qi van de Ren Mai onder normale omstandigheden een iets andere route dan tijdens seksuele opwinding. Normaal beweegt de qi tot Shimen (Ren Mai 5, twee duimbreedten onder de navel) zoals beschreven in de officiële beschrijvingen. Maar dan beweegt de qi diep naar binnen, naar het onderste dantian (drie duimbreedten naar binnen) en daalt vervolgens via de Zhong Mai (Middenvat) af naar Huiyin (Ren Mai 1 in de bekkenbodem). Dit deel van de Ren Mai kunnen we voelen wanneer we ontspannen rechtop staan. We kunnen dan een lichte spanning voelen ter hoogte van Shimen, daar waar de qi het lichaam binnendringt,.
Bij seksuele opwinding is de route vanaf Shimen anders. Bij een erectie beweegt de qi over de bovenzijde van de penis tot voor de eikel. Hier splitst de Ren Mai in twee takken die onder de eikel weer samen komen en langs de onderzijde van de penis over de middellijn, tussen de zaadballen door, naar Huiyin beweegt.
Bij seksuele opwinding van de vrouw verloopt de route van de Ren Mai via de clitoris en schaamlippen naar onder de schaamlippen, om te eindigen in Huiyin.

Reflexzones vagina en penis. Ren Mai waarbij de qi bij Shimen (Ren Mai 5) beweegt naar het onderste dantian en via het Middenvat (Zhong Mai) naar Huyin.

De man kan tijdens seks een zaadlozing voorkomen door net voor een orgasme de loop van de qi in de Ren Mai te veranderen. Dit vraagt om een zeer goede timing. Grijpt hij te vroeg in, dan heeft hij geen orgasme en doet hij dit te laat, dan heeft hij wel een orgasme maar ook een zaadlozing.

Tijdens het vrijen neemt de activiteit van het onderste dantian bij beide partners aanzienlijk toe. In de onderbuik kan dan een pulserende beweging worden gevoeld: een ritmisch openen en sluiten van het onderste dantian. Van deze twee bewegingen is de openende beweging de krachtigste. Wanneer de partners in enige mate de controle over hun lichaam opgeven, beïnvloeden de beide onderste dantians elkaar. De uitwisseling reguleert de qi in het lichaam van de partners, creëert tussen hen een harmonisch qi-veld  en bevrijdt hun lichaam van residuen van emoties.

Doordat de reflexzones van penis en vagina perfect met elkaar matchen, worden tijdens de geslachtsgemeenschap alle interne organen gestimuleerd.

Wanneer de man tijdens de geslachtsgemeenschap voelt dat hij een orgasme zeer dicht nadert en abrupt stopt met stoten en terugtrekken en zijn anus optrekt, dan beweegt de qi niet meer naar de penis maar dringt bij Shimen diep het lichaam binnen, naar het onderste dantian en perineum. Van de ritmische open- en sluitbeweging van het onderste dantian, domineert nu de sluitbeweging. De qi beweegt via onderste dantian en bekkenbodem naar de wervelkolom, naar de Du Mai.
De man kan het verloop van de Ren Mai ook veranderen door met zijn wijsvinger het perineum krachtig in te drukken en de hoek tussen buik en penis aanzienlijk te vergroten.

Met het voorkomen van zaadverlies spaart de man zijn Nier-qi. Na een orgasme heeft hij dan nog genoeg energie over om eventueel met vrijen door te gaan als zijn partner nog geen orgasme heeft gehad.

Met het toepassen van Daoïstische sekstechnieken kunnen man en vrouw regelmatig gemeenschap hebben en maximaal profiteren van de qi-harmoniserende werking die dit op hen heeft.

Een ingekorte versie van dit artikel verscheen in de Huang Ti, Magazine van de Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur, herfst 2019 onder de titel: ‘Nier-qi met plezier behouden’.  

Blog



Volg ons


Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Verplicht veld